w o e n s d a g  2 4  m a a r t   2 0 0 4
 



s   i   g   n   a   l   e  n         v   a   n         d   e         h   o   r   i   z   o   n

---------------------------------------------------------------------------------------

Race Face: The Ultimate Marketing Challenge

archief

Wat moet je als, verhoudingsgewijs, piepklein merkje in een markt (mountainbike componenten) die nagenoeg volledig in de hand wordt gehouden door een allesoverheersende speler (Shimano). Dan organiseer je, met behulp van internet, het allervetste event in extreem mountainbiken. Voor het derde jaar op rij.

Race Face is een Canadees merkje dat enkele jaren geleden begon met het produceren van hoogwaardige fietsonderdelen voor de kieskeurige mountainbiker (zij hebben het zelf liever over Perfomance Components). Met eigenzinnige reclame uitingen, het sponsoren van bikers die vooral hele extreme dingen deden (in plaats van gouden medailles bij elkaar fietsen op de Olympische Spelen) en, eigenlijk hoort dat niet op de laatste plaats, met het maken van topproducten.

Drie jaar geleden begon Race Face met het organiseren van the Ultimate Freeride Challenge (UFC). Een wedstrijd waarbij het neusje van de zalm van de typische Race Face consument zijn bike-stunts op video kon insturen als bewijs van hun fietsvaardigheden. De respons was overweldigend, honderden video's van vrijetijds stunters, die hun fietsen (en waarschijnlijk Race Face componenten) tot op het uiterste belastten. Via internet stemrondes, met de ingezonden video's als bewijs, konden fietsers over de hele wereld hun favoriete freerider uitkiezen.

Leuk, denk je nu, een zelf gecreëerde bokaal weggeven aan een kid op een fiets. Maar dan? Er waren wel meer merken die iets deden met deze creatieve en vrij extreme vorm van mountainbiken, maar er was niemand in de markt die het op deze manier had geclaimd.

Voor een discipline die niets moet hebben van traditionele wedstrijdvormen, creëerde Race Face een manier voor rijders om zichzelf tegen elkaar te meten. Zelfs al woonden ze op andere continenten. Race Face helpt als merk om dit segment van deze sport te ontwikkelen en laten groeien en maakt zichzelf en passant een onmisbaar (want dragend) onderdeel van die beweging.

Verder heeft de UFC een ongehoorde hoeveelheid media aandacht in fiets-specifieke media gekregen, staat het merk inmiddels bekend om zijn degelijke onverwoestbare producten voor een stevige prijs. Let wel: op een instrumenteel niveau waren ze dat al, maar nu WETEN de mountainbikers het ook. En of de bikers in de video's ook allemaal daadwerkelijk op Race Face onderdelen onderweg waren doet er eigenlijk niet zo heel erg toe.

En de bikers? De freeride carrière van Tyler Klassen, de rijder die de eerste UFC heeft gewonnen kwam wat langzaam op gang totdat hij tussen een veld van internationale toppers het meest prestigieuze freeride mountainbike event van de wereld, de Red Bull Rampage op zijn naam schreef. De contracten vlogen hem op dat moment om zijn oren en inmiddels zit hij er warmpjes bij.

Darren Berrecloth, de winnaar van de tweede UFC, ging gelijk volgas uit de startblokken. Hij tekende een contract bij een van de grootste mountainbike merken van de wereld, Specialized, en heeft inmiddels op meerdere covers van tijdschriften gestaan, figureert in advertenties van zijn sponsoren en heeft zijn eerste échte freeride wedstrijd al gewonnen.

De derde Ultimate Freeride Challenge ging op 5 maart van start. Er is een filmpje samengesteld van de Sweet Sixteen, de laatste zestien deelnemers die de kwartfinales hebben gehaald. Ook al interesseer je je niet voor mountainbiken, dat filmpje MOET je even bekeken hebben...

http://www.raceface.com
http://www.raceface.com/ufc/index.html
http://www.redbullrampage.com
 

Movieoke

archief


Movieoke is een fenomeen dat de kroeg nog gezelliger gaat maken.

(moo.vee.OH.kee) n. A form of entertainment in which a person acts out scenes from a movie while a silent version of the movie plays in the background
 

Ofwel, een spel waarin deelnemers simultaan praten met filmacteurs op het scherm. Natuurlijk geheel volgens eigen interpretatie. Karaoke, maar dan voor de film.

De bedenker is Anastasia Fite. Hij wilde een ieder de kans geven Robert De Niro te imiteren in zijn ‘You talkin' to me?’ monoloog in ‘Taxi Driver’. Of Brad Pitt in Fight Club. Fite probeert de term ‘Movieoke’ nu te claimen. Maar diverse kapers zijn met termen als ‘Videokaraoke’ al op de kust.

Het is volgens hem net als op vakantie, waarin iedereen op een dronken avondje bekende filmquotes ter gehore brengt. Vanuit dat kader bekeken was ‘Jiskefet-karaoke’ al een lange tijd een fenomeen in Nederland.

http://www.wordspy.com/words/movieoke.asp
http://www.msnbc.msn.com/id/4252908
http://movie-karaoke.com/PHPNuke/index.php



Merk als talentjager te cliché?

archief

Afgelopen vrijdag was er de fris_licht_live workshop op de Erasmus Universiteit. Het motto: hoe bereik je als merk eigentijdse jong-volwassenen?

De centrale conclusie van de workshop was zo ongeveer dat merken vooral een faciliterende rol moeten aannemen in jongerencultuur. Ofwel: vraag jezelf eerst eens echt af wat een subcultuur drijft en bekijk vervolgens hoe je daar een authentieke rol in kunt spelen.

Eén van de punten die daar aan bod kwam, was dat veel merken die dit proberen te doen, zich richten op het bieden van een platform voor jong talent. Natuurlijk is dit in de basis een sympathieke geste, maar de vraag is in hoeverre dit nog origineel en onderscheidend is.

Zojuist bereikte de fris_licht-redactie de 3voor12-nieuwsbrief (winnaar van de Gouden Kabouter voor beste website). En zie hier, de nieuwsbrief biedt een net overzicht van merken die pretenderen op zoek te zijn naar jong talent. 1 en 1 is 2, dus deze vonden we te mooi om te laten liggen.

Zo is Wanadoo met Wanadoo Discoveries bezig. Het modemerk Diesel met U-Music. En Essent met de Essent Awards. Graag voegen we daar aan toe dat in breder verband ook Heineken met Thirst op zoek is naar nieuw talent, evenals het gezellige cho-co-la-de-re-pen-merk Twix. En natuurlijk deed de Red Bull Music Acadamy dit al jaaaaren geleden.

Inderdaad, mocht je als merk een talentenjacht willen organiseren en de ambitie hebben onderscheidend te zijn… think again…

Maar…laten we bij een aantal van deze fenomenen eens nader stil staan. Het zijn niet zozeer onzin-evenementen.

Zowel Essent Awards als Wanadoo Discoveries zijn eerst op zoek naar een aantal talenten en brengen deze vervolgens een periode lang onder de aandacht. Diesel U-Music is daarentegen een open talentenjacht en in dat kader meer als de Grote Prijs van Nederland.

Diesel U-Music zegt op haar website dat ze een helpende hand wil zijn, omdat vandaag de dag platenmaatschappijen jong-talent minder kunnen supporten. Het netwerk van Diesel bestaat daarom uit ‘honderden onafhankelijke organisaties en professionele muzikanten, die samenwerken om unsigned talent te ontwikkelen en de creativiteit in muziek te promoten.’

Diesel U-Music wil dus ook bezieling in de muziekbranche terugbrengen: ‘In een tijd waarin commerciële popidolen en tienerbandjes de boventoon voeren, gaat Diesel-U-Music op zoek naar Underground talent. Artiesten in de dop die écht wat kunnen en niet bedacht zijn door een platenmaatschappij.’

Diesel U-Music stelt, net als Wanadoo Discoveries, op internationaal niveau bezig te zijn. ‘Wij bieden geen enveloppe met euro’s, maar hebben als Diesel een internationaal netwerk om de acts te supporten’, zegt Glenn Barak, marketing manager bij Diesel Benelux in 3voor12. Zo kon een aantal winnaars dankzij Diesel optreden op de recentelijk gehouden Miami Winter Music Conference.

Een van de resultaten van U-Music is DJ Phonopunk, DJ op de Chemistry-avonden. De finales van dit jaar worden op Hemelvaartsdag, 20 mei, in het Olympisch stadion in Amsterdam gehouden.

De Nederlandse winnaar van Wanadoo Discoveries mag in de zomer optreden in Zuid-Frankrijk, net als andere landenwinnaars. Deze komen uit Engeland, Frankrijk en Spanje en worden gekozen door bezoekers van de Wanadoo-website. ‘Wij werken samen met de platenmaatschappijen, maar Wanadoo neemt zelf intern de eindbeslissing wie er uiteindelijk genomineerd wordt’, vertelde corporate PR manager Dianne Potters.

Essent kiest met de Essent Awards iedere zes maanden vijf acts en geeft hen een promotiebudget. Deze mogen tevens op Noorderslag of Lowlands optreden. Essent meldt op haar website: ‘Het zijn geen geldprijzen, maar meer een soort 'studiebeurzen'. Essent geeft door aandacht en optredens jonge en veelbelovende artiesten en bands een duwtje in de goede richting tot het ontwikkelen van hun talent.’

Jan Veenstra, manager corporate communicatie bij Essent zegt: ‘Wij wilden geen grote popconcerten sponsoren, maar met de Essent Awards een structuele bijdrage leveren aan kwaliteitspopmuziek.’

Ofwel, mooie, oprechte initiatieven, zo lijkt het. Edoch, merken zijn uitgevonden om onderscheid te bieden. Gaarne zwaaien we bij deze daarom met een rood vlaggetje naar merken die op basis van het Idols-succes overwegen een extra talentenjacht te introduceren.

http://3voor12.vpro.nl/3voor12/magazines/index.jsp 
http://www.diesel-u-music.com
http://www.essentawards.nl
http://www.wanadoodiscoveries.com/nl


Voor de agenda: Sneaker-documentaire

archief

Sneakers… het is zo’n beetje het codewoord als het gaat om jongerencultuur. De sneakerheadz lopen immers frequent voorop als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Bijvoorbeeld wat betreft de teveel gekopieerde limited-edition-hype, de samenwerkingsverbanden tussen merk en kunstenaar en Do-it-yourself-mode.

Bekend met de verschijnselen, maar benieuwd hoe dat nu allemaal komt? Of is Sneakerhead hetzelfde als Man-van-Mars in je vocubalaire? Check dan de VPRO op vrijdag 23 april. Inderdaad, dat duurt nog ff, maar dan heb je mooi de tijd het vast in je agenda te zetten.

Dan zendt de vrijzinnige omroep namelijk de documentaire ’Sneakers’ uit. Deze stelt de vraag hoe de gymschoen in een paar decennia van ‘poor blackman’s shoe’ is veranderd in hét icoon van je persoonlijke identiteit.

Sinds de jaren vijftig hebben subculturen, vooral HipHop-ers en skateboarders, bepaalde schoenen aangegrepen om hun eigen stijl te benadrukken. Hiermee zijn sneakers volgens de makers van de documentaire ‘complexe culturele fenomenen geworden’. Subculturen kunnen schoenen maken én breken.

De documentaire laat zien hoe een subcultuur als HipHop betekenis gaf aan de Nike Air Jordan. Ook wordt getoond hoe de industrie op het succes van een model als de Adidas Shelltoe probeert te anticiperen. Ofwel, een uurtje TV en je bent weer helemaal bij.

Mocht je overigens alvast meer willen weten, google dan de volgende personen… Zij komen aan het woord in de documentaire.
 

  • Scoop Jackson. Jackson is de schrijver van Nikes boek Soleprovider. Dit werd in Nederlands gepresenteerd tijdens de gelijknamige expositie over dertig jaar Nike basketbalschoenen.

  • Tony Alva. Een skateboardpionier in Dogtown, de plaats waar de skateboard uitgroeide tot een populaire sport.

  • Mihara. De Japanse mode-ontwerper die nu schoenen ontwerpt voor Puma.

  • Alexander van Slobbe. Amsterdams trots, de mode-ontwerper die een serie sneakers ontwierp voor datzelfde Puma.

  • Tinker Hatfield. De creative director en hoofdontwerper van Nike.

  • John Mollanger. De man die van Puma een modemerk maakte.
     

Ook nog relevant om te weten: de Russische vormgever Alexei Tylevich ontwierp de schetsen die de basis vormden van de animaties in de documentaire. Het magazine Wired noemde hem één van de ‘20 people bringing 21st century Hollywood to life’. Het magazine i-D betitelde hem als één van de Top 40 designers.

De documentaire werd gemaakt door het Amsterdamse Submarine.

 

Mode mode (ik doe er niet aan mee)

archief

Fris_licht blijft graag bij. En is dus actief op zoek naar nieuwe fenomenen. Maar niet altijd. Soms raken we gewoon in de war. Neem nu mode. En de trends voor aankomende lente. We komen d’r zoveel van tegen, dat we d’r een beetje duizelig van worden. Doch wel amusant allemaal, die voorspellingen.

Ter ‘lering en vermaak’ hierbij een aantal dingen die we zoal tegenkwamen in de wondere wereld van de mode…

(1) ‘One of the first trends to emerge from the catwalk to the high street is polka dot spots, and you'll be going dotty this spring with this latest trend. There is a retro 1950s flavour still around this season, and spots are a fun way to do retro without trying too hard.’

(2) ‘De kleuren worden dit seizoen wat vager. Het afgelopen jaar zagen we vooral veel lichte en fellere kleuren. Dat wordt nu minder. Het glossy effect gaat er een beetje af. Verder gaan we groentinten zien, en wat mattere kleuren. De looks voor het komende seizoen zijn onder te verdelen in twee stijlen die bijna loodrecht tegenover elkaar staan: de 'do it yourself look' en de 'lady-like blond' look.’

(3) ‘If you’ve been shopping lately, you’ve learned that pink and yellow are the colors and florals and quirky graphic prints are the patterns for the coming spring/summer season. The colors for womenswear are pink, yellow, aquamint, turquoise, off-white. For menswear this is electric blue and green, ginger, pimento. And the sportswear colors for both sexes: apple green, carrot, ginger, and yellow.’

(4) ‘Many fall women's collections declared a return to refined elegance, discreet '50s silhouettes, fitted cardigans, luxurious fabrics in saturated colors, and flirty feminine prints. Just as fashion is rejecting overt sexuality and returning to a certain demure and smooth sophistication, the growing trend for playing board games is wrapped up in the style of subtle seduction. Recall the scene in The Thomas Crown Affair.’


Oja, ook leuk, de trends voor de komende winter…

(5) ‘Summer's obsession with print is bound to last after the sun goes in. And with plenty of florals and bold graphic designs about, it was only a matter of time before they developed into wild animal skin prints. Autumnal colours: The greenery that took hold at the summer collections makes way for plenty of rich, wintery colours for the new season, from blood red to bottle green, punctuated with a range of browns and navy.’



De Droommachine

archief

Moeite met slapen? Of heb je verkeerde dromen? Een nieuw gadget helpt mensen te dromen op de manier dat zij dat zelf willen. Bijvoorbeeld goed voor een nachtje duizend-en-één-nacht. Of een paar uurtjes Formule 1.

Natuurlijk komt deze gadget uit Japan. Hij draagt de naam ‘Yumemi Kobo’. In gewoon Nederlands: De Droomworkshop. De Japanse speelgoedfabrikant Takara maakte het ding.

De droommachine is uitgerust met opnameapparatuur, lichten, een scherm met afbeelding, een ‘luchtjesmaker’ en diverse soorten achtergrondmuziek. En, ook niet geheel onbelangrijk, een timer.

Op deze manier kunnen gebruikers zelf hun dromen ontwerpen. Het werkt simpel. Een paar minuten voordat je gaat slapen, concentreer je op een foto die de droom illustreert. Je denkt al kijkende na over je droom en beschrijft de droom aan de recorder. Vervolgens selecteer je de juiste geur en achtergrondmuziek uit de database.

De keuzes maak je overigens niet zomaar. Je baseert je hierbij op ‘uitgebreid onderzoek’. Bij bepaalde geuren en muziek droom je op een bepaalde manier. Voor een delicaat liefdesspel geen gangsta’rap, voor een drivebyshooting-droom geen Sade.

Daarna ga je in bed liggen en doe je de droommachine aan. Je wordt langzaam in slaap gebracht met zachte lichten en melodieën. Gedurende de volgende acht uur begint de machine actiever te spelen als je in je REM-slaap valt. Gedurende deze slaapfase wordt namelijk het meest gedroomd. En wees gerust, ondanks dat de machine dan flink aan het ronken is, wordt de slaper niet wakker, zo stellen de makers.

Overigens scant de machine de gebruiker niet. Het raadt het moment van de REM-slaap ‘op basis van onderzoek’. Ofwel, het gaat simpelweg aan wanneer de kans op REM het grootste is. Droomexperts ervaren dit dan ook als het belangrijkste nadeel van de machine.

De machine
http://www.takaratoys.co.jp/top.html

Meer over dromen
http://www.dreams.ca
 

Gezellig: een magazine voor stelletjes

archief

Deze week komt in Canada het eerste nummer uit van 2Magazine: ‘s werelds eerste magazine gericht op stelletje van 25-34 jaar. Dit is interessant om twee redenen: allereerst vanwege het idee zelf. En verder vanwege de manier waarop het magazine tot stand is gekomen.

Het magazine speelt in op jongvolwassenen die niet alleen meer geïnteresseerd zijn in jong-snel-en-wild, maar die familiewaarden met een grote F nastreven. Maar dan op een moderne manier. De introductie van ‘the only magazine for couples’ past goed bij de huidige tijdsgeest.

Jong-volwassenen denken tegenwoordig traditioneler over zaken als relaties, seks en vreemdgaan dan hun ouders. Tegelijkertijd zijn ze veel langer ‘jong’. Hield jongerencultuur vroeger al op bij 25, nu loopt dit door tot 35 en ouder. Zij willen dus geen tuttig magazine.

De cover van het eerste nummer van 2Magazine is gezellig en knus en toont een gelukkig uitziende jongen en meisje, die in jaren ‘50 stijl zijn gefotografeerd. Dit klinkt wellicht duf, maar is juist heel ‘hip’ op dit moment.

Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld kooktips van Jamie Oliver, bekende celebrity-duo’s die onthullen hoe zij met relatieproblemen omgaan en tips voor interieurinrichting. Verder artikelen over reizen, carrière, financiële aangelegenheden en uiteraard seksualiteit.

Zoals uitgever Diane Hall (voorheen Weddingbells) en hoofdredacteur Neil Morton het zelf zeggen: ‘2magazine will offer advice, profiles, Q's & A's, features and service journalism that will entertain, surprise, challenge and delight readers with information and imagery that is pertinent to their lives'.

Het lijkt een simpel concept, maar het heeft nogal wat voeten in de aarde. Want oude magazine-wetten worden met voeten getreden. Mannen lezen van oudsher niet wat vrouwen lezen. Hoe breng je de uiteenlopende interesses van 25-34 jarige mannen en vrouwen succesvol samen in één onderscheidend redactioneel pakket?

En hierbij komen we bij het tweede interessante punt: hoe 2Magazine tot stand is gekomen.

2Magazine is een uitvloeisel van Volume One Program, een nieuw innovatief startup-programma met als doel het stimuleren van de Canadese magazine-industrie.

Het is een initiatief van het Ontario Media Development Corporation (OMDC). De opzet is simpel maar doeltreffend: organiseer een wedstrijd voor mensen met een goed voorstel. Een onafhankelijke jury selecteert het beste voorstel, waarbij zowel het creatieve idee als haalbaarheid van het businesss-plan wordt meegewogen. De winnaar ontvangt $75,000 steun om het nieuwe magazine uit te geven.

En, heel belangrijk, je wordt niet aan je lot over gelaten. Je krijgt begeleiding door gerespecteerde consultants uit de media-industrie om er voor te zorgen dat het magazine ook op langere termijn levensvatbaar is.

Verder ontvang je steun in natura van commerciële sponsors die meedoen aan het programma. Zo is er een bedrijf dat de fulfillment van de abonnementen voor zijn rekening neemt en helpt een ander bedrijf bij de werving van adverteerders. 2Magazine zal volgens het businessplan 4 keer per jaar uitkomen en in een oplage van 100.000 worden verspreid.

Dankzij de combinatie van financiële en inhoudelijke support krijgt 2Magazine de kans en de tijd om de juiste balans te vinden in de redactionele formule. De moraal: sponsoring is meer dan het geven van een zak geld. En, zie het vorige artikel, talent kun je op meer manieren supporten dan met muzikale talentenjachten.

http://www.2magazine.com

 

Nog niets te doen deze zondag? Ga naar Happy Chaos! 

archief

Happy Chaos is drie jaar geleden opgericht door een groep Amsterdamse studenten en een aantal jonge redacteuren van Vrij Nederland. Jaarlijks worden een aantal evenementen ('symposiumparty's') georganiseerd rond een centraal thema.

Deze keer is het thema State of Arts. Wie bepaalt wat goede kunst is? Hebben kunstenaars te weinig vrijheid, of juist te veel? Waar moet het geld voor de kunsten vandaan komen? Moet de stad de kunst laten bloeien, of andersom?  

Tijdens vijf één-op-één debatten worden stellingen (‘dat kan mijn kleine neefje ook’) besproken door coryfeën als Rutger Wolfson (Vleeshal Middelburg), Theo van Gogh (filmmaker) en Gijs Müller (Uw Nieuwste Vriend). 

Bij het onderwerp Kunst & the City komt aan bod hoe Amsterdam zich kan meten met wereldmetropolen als Berlijn. Verder is er een tentoonstelling van verschillende jonge kunstenaars te bezichtigen. 

Happy Chaos, zondag 28 maart, vanaf 19.30 in Felix Meritis, Keizersgracht 324, Amsterdam.

http://www.happychaos.nl
 

Trendsharing
-------------

archief

Fris_licht vangt signalen op uit de maatschappij via haar wereldwijde netwerk van opinieleiders uit entertainment, mode, kunst, food, etc. Wij stellen dit netwerk aan onze lezers ter beschikking als ogen en oren; in elke editie mag een lezer een vraag stellen.

Deze keer werd de volgende vraag gesteld:

Janet Jackson's Nipple Gate... Possible censorship at the Oscars. CNN hires models to read the news... What's going on in TV land? We find it hard to relate to the medium. Lets change it! Therefore: if you could change TV, what would your ideal TV station look like?

Martijn, Amsterdam
My ideal TV station is 'make your own TV' on the internet: http://www.park.nl/catalog/index.php3?field=name&query=Martijn+Oostra

Giorgio, Milano
My ideal TV station is a quality TV channel without advertising. Like HBO in America. I am willing to pay for a European version of HBO. They make brilliant programs like Six feet under, Sex & the City, the Sopranos and Bill Maher.

Alfred, Amsterdam
TV has become very predictable and viewers have become numb at least I have. I would like more exciting programs that are made with joy and passion. My ideal TV stations offers the chance to innovative directors to make what they want. They can start broadcasting these 'carte blanche' programs during the night. Now there's either nothing on TV or endless re-runs. When a program is successful, it can be transferred to prime-time. This result in more spontaneous programs.

Ninette, Los Angeles
I don't watch TV. People have to tie me to a chair to make me do that, I hate it so much. It's completely passive and I don't know what to do with my hands! They're used to holding a magazine or a book. The biggest problem is that on TV they show stuff at moments when I don't want to see it! I AM aware of the existence of video recorders, but hey, my life is complicated enough already :) and the camera angles are often different to where I would like to have a look. Plus of course those annoying commercials. I'm in Los Angeles right now and there's no escapes from that mindless drivel. For news I read newspapers and for additional info I check on the internet, at a moment that suits me.


Column: Ouderen marketing, jongeren marketing, het is één potentie nat

archief

Inmiddels ben ik enige tijd bezig met ´mijn vak´. Kortweg: niet-traditionele merkinitiatieven. Of out-of-the-box marketingcommunicatie. Of…

Het nadeel van al deze termen is dat opdrachtgevers niet precies weten in welk hoekje ze je moeten stoppen. Want de meeste organisaties zijn ´traditioneel ingericht´.

In een poging om de blikken wat minder verontrust te krijgen als ik mijn propositie introduceer, vertel ik tegenwoordig ´simpel´ dat ik gespecialiseerd ben in het bereiken van eigentijdse jong-volwassenen, 18-32. Ofwel, mensen die open staan voor nieuwe dingen en kritischer staan ten opzichte van ´normale marketing en communicatie´.

Maar natuurlijk is ieder antwoord relatief. Want zo ben ik nu weer bezig met twee projecten die zich specifiek op de 50-plusdoelgroep richten.

Een probleem? Welnee. En nu geef ik ff niet het standaard commerciële antwoord (´maar natuurlijk kunnen wij alles´). Ik merk dat marketingcommunicatie voor jong-volwassenen en 50-plussers niet zo veel verschilt.

Natuurlijk ga ik dan wat kort door de bocht en zit de kneep ´m in de nuances. Maar constateer even mee. Een basisregel met betrekking tot jongerencommunicatie is dat je je boodschap altijd (zogenaamd) moet richten op een groep die ouder is dan je doelgroep. Zo doet Britney Spears net of ze er voor de 18-jarige is, maar ligt haareigenlijke doelgroep veel lager. Met 50-plussers wordt dezelfde tip gegeven. Maar dan andersom. Je moet juist een wat jongere toon aanslaan.

Verdere moet je deze ´ouderen´ niet benaderen als ouderen, stelt een expert. Denk ´50-plussers pas´. Mijn ouders zijn 50-plus, maar laten zich liever kaal scheren, dan dat ze officieel als 50-plussers door het leven gaan. ´Ik voel me nog als 18´, bluft mijn moeder steevast. Dat is met jongeren net zo. Kies je payoff in de trant van ´de … voor jongeren´ en je fiets bij voorbaat een verloren wedstrijd. Overigens geldt dit ook voor concepten specifiek voor homo´s, lesbo´s, singles etc. Noem het beestje niet bij de naam door het in een hokje te stoppen.

Houd er verder rekening mee dat 50-plussers authenticiteit belangrijk vinden, adviseert een 50-plussersonderzoek. Gaap. Authenticiteit (en kredietwaardigheid, geloofwaardigheid etc.) zijn zo´n beetje de codewoorden van marketingcommunicatie voor jong-volwassenen.

En het rijtje van vergelijkingen gaat vrolijk door. Het moraal van het verhaal? Simpel. Mensen zijn mensen. En geen consumenten. Niemand wil als een cliché worden neergezet. En iedereen vindt geloofwaardigheid en respect van belang. Natuurlijk is doelgroepspecialisme relevant. Maar niet voordat al die groepjes eerst eens als normale mensen worden benaderd. Dan is de helft van die specialisten al niet meer nodig.
 

Deze column van Ingmar de Lange verscheen eerder in Change your Perspective.


 

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|


 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 











 





















 

 

   

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

 

 



 

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

Meer weten? Mail Ingmar de Lange

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------