w o e n s d a g  2 8  j u l i   2 0 0 4
 



s   i   g   n   a   l   e  n         v   a   n         d   e         h   o   r   i   z   o   n

---------------------------------------------------------------------------------------

Urban Golf

archief

Coolheid en commercie. Inmiddels zijn ze onafscheidelijk verbonden.

Er is bijna geen eigentijds domein dat niet wordt gesponsord. Sterker: merken spelen landjepik door jongerendomeinen zo goed mogelijk te claimen. Interessant is dat dit meestal dezelfde domeinen zijn: muziek (nu vooral dance), surf, skate etc.

Het Euro 2004-gevaar ligt daarmee op de loer. Zoveel merken claimen een domein en het is zo logisch dat het gesponsord wordt, dat het weinig mensen nog opvalt. Was het vroeger opvallend als je naar LowLands ging en ineens een merk tegenkwam. Nu is het net zo normaal als een abri langs de weg. Tuurlijk zie je het, maar echt opvallen doet het niet.

Terwijl er zoveel andere domeinen zijn waar je als merk onderscheidend mee kunt zijn. Doordat je het ontdekt. Claimt. En het, met het hart op de juiste plaats, helpt beter / groter te maken. zodat je echt een drijvend kracht / facilitator bent. Het domein ‘had het niet zonder jou kunnen doen’.

Lastig om dergelijke domein te vinden? Welnee. Er gebeurt zoveel. Zowel in de niche als mainstream.

Een voorbeeld hiervan is urban golf (ook bekend als punkgolf of streetgolf). Herinner je Brad Pitt en Edward Norton in Fightclub? Golfend in een verlaten straat. Ruitjes inslaan en bier drinken.

Origineel? The Natural Born Golfers deden het al jaren eerder. Zo'n tien jaar geleden begon Torsten Shilling zijn NBG in Duitsland. Schilling, 39 jaar, TV-producer, sloeg een balletje tijdens zijn vele reizen. In hotels vooral. Hoewel die niet altijd blij waren met de gaten in de muren, werd Schilling zelf steeds enthousiaster.

Denk niet dat het alleen gaat om rebellie en schoppen tegen het systeem. Veel van de jonge golfers ervaren de regels en gebruiken als verstikkend en dodelijk voor een activiteit waar zij heel erg veel plezier aan beleven. Passie voor golfen als spelletje is er wel degelijk.

Peter van Refugees, een new-school golfmerk uit het bastion van traditioneel golfen, Engeland, houdt op zijn site een lijst bij van golfbanen waar een soepelere dresscode geldt. "It's as much our game, as it is theirs."

Natural Born Golfers is een club met een hoog Jackass-gehalte, veel volwassen kwajongens. Stoere skate- en surfkleding. Tweedehands clubs scoor je op marktplaats en eBay (het aanbod is er overweldigend), of zoals Refugees zegt: "don't spend money on new clubs in the vain hope that they'll improve your game. They won't. If you're crap, you're crap."

En bijna altijd vergezeld van wat alcohol (je moet na het sporten wel makkelijk de kroeg in kunnen rollen).

Maar vooral ver weg van de conventionele, belerende en belemmerende traditionele golfwereld. Dus balletjes slaan in straten, op fabrieksterreinen, in zwembaden en vanaf flatgebouwen. Er wordt zelfs in pikdonkere nachten met lichtgevend ballen gespeeld.

Inmiddels heeft de club, net als de club in Fight Club, navolging gekregen in vele steden over de wereld. Bijvoorbeeld in Zwitserland, San Francisco en diverse Aziatische steden. Schilling zelf stelt enkele honderdduizenden inschrijvingen te hebben op zijn web-site.

Zelfs in Amsterdam kennen we al jaren, een iets bravere, variant van het streetgolfen, Het Vondel Open. Maar omdat het Vondel nog steeds wordt beheerst door de traditionele goflwereld, werd de ochtend erna bij zonsopgang altijd een punkversie gespeeld.

Maar het is niet alleen maar cool en rebellie dat de klok slaat. Slaan Pitt en Norton het liefst ruitjes in, Schilling regelt alles netjes van te voren. Urban golf moet verzekeringstechnisch goed gedekt zijn. En in San Francisco wordt alleen met een veilige schuimrubberen bal gespeeld (law suit proof).

Refugees formuleert het wat harder: "some people think it's dangerous - golf in the city. But those people knew what they were doing when they got up this morning, they knew the city was a dangerous place." Het mooiste T-shirt uit hun lijn draagt dan ook de veelzeggende slogan Hit and Run.

Daarbij zet Natural Born Golfers natuurlijk een hak op het traditionele golf, maar huilt het gretig samen met het bedrijfsleven. Grote multinationals organiseren graag een middagje nieuwerwets golven. De website van Natural Born Golfers ziet er dan ook gelikt uit. Met gesponsorde evenementen en natuurlijk een eigen kledinglijn. En binnenkort komt er een eigen magazine. Rebellie was nog nooit zo gemakkelijk.

http://www.naturalborngolfers.com
http://www.golf-refugees.com
http://www.carp.nl
 

i-Video?

archief


i-Pod is leuk. Maar wat is het volgende? Waarschijnlijk draagbare videospeler. Alles zien, waar je wilt. Zonder DVD. De spelers gebruiken net als i-Pod een harde schijf.

Daarmee kopiëren ze content die op een PC staat. Of programma's van TV of video. Bedrijven als Samsung, Creative Labs, RCA komen met spelers die zo'n 50 films kunnen opslaan. Of een paar duizend songs. De primaire doelgroep zijn mensen die MP3-spelers gebruiken. Of TiVo-videorecorders. De prijs van de spelers wordt zo'n $400.

Het apparaat heeft een video-out-poort. Daarmee kun je 'm aansluiten op je TV. Thuis of in een hotel. Je hoeft geen stapels DVDs‚ meer mee te nemen. Volgens Microsoft-topman Bill Gates heeft de DVD niet lang meer te gaan. ´Het is eigenlijk belachelijk dat we met kwetsbare zilveren schijfjes rondlopen'. Die mening heeft ie overigens niet toevallig. Want ditmaal is niet Apple, maar Microsoft de voorloper. Want de PC is een belangrijk apparaat voor de draagbare video. Hij zit er tussen. Dat wil zeggen, je kunt met de speler zelf geen content downloaden, dat gebeurt via je computer.

Volgens analisten ligt daar een potentiële zwakte. Als het een nieuwe, grote categorie moet worden, dan moet je op alle manieren content kunnen verkrijgen. Dus ook direct met de speler zelf. Een officiële hindernis is ook dat veel DVD‚s gecodeerd zijn en dus niet makkelijk te kopiëren. Onofficieel is de kans groot dat de eerste kopers behalve een MP3-speler of TiVo-recorder ongetwijfeld ook een DVD-ripper hebben. Dus dat zal wel los lopen.

Gaat Apple daarmee achter het net vissen? Niet perse, stellen analisten. "It's not about being first to market. Apple wasn't the first to market with
the MP3 player. They were first with the best MP3 player."

Verdorie, wat houden we van dit soort quotes. Want refererend aan het vorige ‘Urban Golf’-artikel in deze fris_licht: een domein claim je niet alleen door het als eerste te doen. Maar door er simpelweg echt voor te gaan en echt wat toe te voegen. Zie ook Google. Niet de eerste zoekmachine, op dit moment wel de beste.

Apple en Google zijn initiatieven die zich fundamenteel hebben verdiept in de ‘energie’ / het mechanisme van een subcultuur. En iets zeer relevants hebben toegevoegd, in plaats van het gewoon breed te claimen (de ‘reclamische benadering’).

Logisch? Mwoah. Only Sony komt met een nieuwe MP3-speler op de markt waarmee alleen Sony-muziek-files op zijn af te spelen. Ongetwijfeld met een mooie reclamecampagne. Maar niet snappend hoe de ‘MP3-scene’ werkt. Niemand zit te wachten om door nota bene een merk als Sony gepiepeld te worden die bepaalt welke muziekfiles je wel en niet mag gaan gebruiken en afspelen. Dus even helemaal niet relevant…



Daft Punk Tafel

archief

De Engelse woonformule Habitat bestaat 40 jaar. Om dat te vieren nodigde het de Franse retro-poppers Daft Punk uit. Niet voor de muziek, maar voor het design. Habitat speelt hierbij in op de "traditional & young"-trend (zie ook fris_licht van 24 maart 2004).

In het kader van de lijn 100% VIP ontwierpen de Fransen een zwarte, glazen salontafel. Met knipperende rode lichten die spontaan oplichten of (uiteraard) kunnen branden op het ritme van je muziek. Het geheel is geïnspireerd op de knipperende dansvloer van de 2001 Odyssey, de disco uit Saturday Night Fever.

Popcultuur gaat tegenwoordig veel verder dan alleen muziek of mode. In navolging van Andy Warhol is het doorgedrongen tot alle aspecten van ons dagelijks leven. Inclusief dus de salontafel.

Een groeiende groep jongvolwassenen is niet alleen meer geïnteresseerd in jong-snel-en-wild en streeft familiewaarden met een grote F na. Tegelijkertijd zijn ze veel langer ‘jong’. Hield jongerencultuur vroeger al op bij 25, nu loopt dit door tot 35 en ouder. Deze groep woont vaak al jong samen (of is zelfs al getrouwd), maar wil zeker niet wonen in een tuttig huis - dat bovendien qua inrichting uit dezelfde catalogus komt als dat van de buren.

De moderne traditioneel wil popcultureel eten (denk aan Jamie Oliver) en samenleven (denk aan het nieuwe 2magazine, 'the magazine for couples'). Het zal niet lang duren voordat de eerste hippe tuinman opstaat om de Nico's van deze wereld van de troon te stoten.

Voor wie niet zo lang wil wachten: de Habitat-tafel is vanaf september te verkrijgen voor 1.000 pond. En ongetwijfeld later dit jaar voor meer geld op e-Bay. Naast Daft Punk zijn ook schrijver Louis de Bernieres uitgenodigd (hij maakte een Perspex boekenkarretje) en danser Joaquin Cortes (een spiegel).

http://www.habitat.net
http://www.guardian.co.uk
http://www.2magazine.com 


Van Michael Jackson naar Run DMC naar Idols

archief

De jaren tachtig waren het tijdperk van Michael Jackson, Prince en Madonna. Grote sterren, larger-than-life. Hoe minder ze met de dagelijkse realiteit gemeen hadden, hoe inspirerender ze waren. En iedereen op de straat‚ deed ze na.

In de jaren negentig was het juist andersom. Het gebeurde op straat. Of beter: in het dagelijks leven. De helden waren de DJs om de hoek, de mensen zoals jij en ik. Jongerenculturen als hiphop, skate en house initieerden op natuurlijke wijze‚ nieuwe fenomenen en deze werden door de grote sterren opgepakt. De reden voor het gebrek aan veters in de schoenen van Run DMC, was een eerbetoon aan de jongeren in de getto's, vrienden van Run DMC, die bij een arrestatie hun veters en broekriem moesten inleveren uit angst voor zelfmoordpogingen.

In de jaren nul worden beide tijdperken gecombineerd. Neem Idols. Een gewoon iemand uit het dagelijks leven‚ wordt beroemd. Om zijn echtheid, inleefbaarheid en herkenbaarheid. Nog steeds de meid om de hoek. Maar tegenwoordig hoeven deze gewone mensen‚ niet per definitie gewoon te blijven. Ze mogen weer larger-than-life worden. Als ze maar een geloofwaardige herkomst hebben en hun achtergrond niet verloochenen. Van normaal naar groot.

De meeste merken lopen nog twee decennia achter. Ik ben merk X, waar ik vandaan kom is alles mooi en tof. Planet Baywatch-merken. Nieuwe producten of services komen uit de lucht vallen, rechtstreeks van deze planeet. Zonder herkomst, geloofwaardige achtergrond of specifieke reden. Merken kunnen leren van Idols-route. Wil je een eigentijds merk zijn? Pak dan iets authentieks uit het dagelijks leven. Een fenomeen dat al plaatsvindt (het figuurlijke broeken op de heupen dragen). Dat de evolutie van het dagelijks selectie heeft overleefd en daardoor per definitie relevant is. En dat nog niet (te) breed bekend is. Ofwel, een proven practice‚ voor voorlopers, maar nog verborgen voor de massa.

Kies vervolgens de rol van facilitator: maak het fenomeen beter doordat je als merk bepaalde faciliteiten hebt, zoals media en middelen (dit is met nadruk iets anders dan het platweg en respectloos‚ claimen). En geef het vervolgens weer terug aan de doelgroep, meestal de massa. Daarmee ben je tegelijkertijd groot en succesvol als authentiek en geloofwaardig.

Voorbeelden? Natuurlijk. De makkelijkste zijn de bekende. De sneakerfabrikanten die het straatfenomeen sneakerkunst katalyseerden door kruisbestuivingen tussen designtalenten mogelijk te maken. Of Apple dat met iPod de dagelijks populariteit‚ van de MP3 stimuleerde. Dichter bij huis katalyseerde Schweppes de cocktailtrend. Of Smirnoff de elektroscene.

Kortweg: tap er op in en maak het beter. Maak van je merk een katalysator.


De Logan, een Renault voor de Oost-europese beurs

archief

Wat moet je als automaker met het feit dat 20% van de wereldbevolking 80% van de autoproductie aanschaft? En met het feit dat die Europese, Japanse en Noord-Amerikaanse markt muurvast zit? Dan ga je je eens concentreren op 'emerging markets' waar je nog heel erg weinig auto's verkoopt: Oost-Europa, Noord-Afrika, West-Azië en Zuid-Amerika.

Uiteraard heb je de nodige problemen; mensen hebben eigenlijk geen geld voor een auto, ze hebben geheel eigen toepassingsmethoden en de wegen zijn slechter dan je in het westen gewend bent. Het goede nieuws is dat er steeds meer mensen zijn die nog geen auto hebben, maar er wel een zouden willen! Na onderzoek bleken de belangrijkste criteria: prijs, betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Renault heeft zich eind jaren negentig ten doel gesteld om een betrouwbare auto op de markt te brengen met een prijskaartje van 5000 euro. Te lanceren in snel opkomende economieën, waar een nieuw middenklasse begint op te staan.

Enkele van die markten zijn beschermd tegen import, dus de productie moet locaal plaatsvinden en Renault nam de verouderde productie van het Roemeense Dacia over. Met uiteraard de lagere lonen en centrale locatie in een van zijn belangrijkste target markets als belangrijkste bijkomend voordeel.

Het meest tot de verbeelding sprekende is natuurlijk hoe de Logan eruit ziet. Het is een relatief eenvoudige uitziende compacte sedan geworden. Niet in lijn met de gewaagde design die het Renault-merk zelf volgt de laatste jaren.

Maar het is ook zeker geen staaltje Oostblokkerig Trabant-design. Vanwege de verwachte slechte wegen is de bodemspeling opgehoogd naar iets meer dan vijftien centimeter. De bagageruimte is erg groot voor een auto van dit formaat en bedacht op on-Westerse overbelading. Verder is de auto voorzien van een erg basic uitrusting. Toch wordt hij geleverd met twee airbags en heeft de president van Renault uitgesproken dat de Logan bij de botsproeven van EuroNCAP een topwaardering van vijf sterren moet kunnen halen.

Afhankelijk van de positie van Dacia en Renault op de voorziene afzetmarkten wordt de wagen onder het label van een van beide merken geïntroduceerd. Vanaf het begin van de verkoop voorziet Renault in het uitbreiden van de productielocaties naar Rusland, Marokko, Colombia en Iran. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de streefprijs van 5000 euro niet op elke markt gehaald in verband met plaatselijke belastingtarieven etc.

http://www.renault.com/presse/detail.cfm?langue=2&id=7571  
http://www.babez.de/renault/dacialogan.php
http://renault-logan.eastrolog.com


Sneakers; ambacht is meesterschap

archief


Nu sneakercultuur officieel is verworden tot een van de major jongeren (en dat bedoelen we in de ruimste zin van het woord) trends van dit moment, heb je als ware liefhebber van sneakers een probleem. Als de limited editions metershoog bij elk winkel liggen opgestapeld en Nike's definitie van beperkte oplage begint bij een productie-run van minder dan 3.000 paar, waar ga je dan nog iets echt bijzonders vinden?

Bij de echt kleine merkjes, zeggen wij dan. We zagen het twee jaar geleden al gebeuren met de eerste releases van JD, maar langzaam maar zeker komen er wat meer players op een vrij speciale niche van de immens grote sneakermarkt.

Want wat is er aan de hand? Sneakers in oprecht kleine oplages uitbrengen (± 200 paar per productierun), begint langzaam maar zeker haalbaar te worden. JB zijn de initialen van een zeer ervaren sneaker-collector uit Los Angeles, die na jaren van schetsen en dromen zijn eigen sneakerlijn onder de naam JB classics op de markt heeft gebracht. Van elke schoen worden maximaal 204 paar gemaakt, die in een speciale doos met handgetekend echtheidscertificaat worden verkocht.

Visvim is het label van Japanse designer Hiroki Nakamura. De schoenen zien er op zijn zachtst gezegd heel erg on-sneakers uit. Denk aan Indiaanse mocassins, compleet met buffelleer en kraaltjes ter versiering. Wereldwijd worden ze in een handjevol winkels verkocht en het pittige prijskaartje (200+ euro) zorgt ervoor dat het in de handen blijft van een zeer select gezelschap. Nakamura zelf blijft, niet ten onrechte want de schoenen zijn ware kunstwerkjes, benadrukken dat het vooral gaat om het vakmanschap en oog voor detail.

Een van de nieuwste labels in dit segment is Callous, alleen de naam is al een verwijzing naar het ambachtelijke schoenmakersvak. Callous betekent eeltig, een goede schoenmaker heeft eelt nodig op zijn handen. De twee heren achter Callous, Thomas Fenning en Tomoaki Kobayashi, hebben beiden daadwerkelijk 'het vak' geleerd op het traditionele Cordwainers College, maar hebben daarna hun eigen richting gevolgd.

Het belangrijkste voor de geloofwaardigheid van deze labels, is dat de mensen erachter (er zitten daadwerkelijk mensen met een hart en ziel achter deze labels!) voorzichtig met hun merk omspringen. Distributie is selectief, product is van een erg hoge kwaliteit en ze kennen een hoge mate van zelfkritiek. ook hun eigen producten zijn niet snel goed. Oh, en een beetje mystiek helpt ook wel. Een officiële Visvim website is aangenaam onvindbaar in de donkere hoeken van internet. Je kunt de Japanners pas vinden, 'if you know the right people'. Zo kom je weer terug bij de essentie van een goede sneaker vinden: je best doen.

Als merk kun je daarvan leren dat er best interesse is (en budget) voor producten die echt bijzonder zijn. Dat mensen in hun zoektocht naar individualiteit best bereid zijn veel geld uit te geven en een hoop moeite te doen. Maar je moet je als merk ook bedenken dat 3.000 paar launchen als limited edition niet zo heel erg limited meer is, en dat consumenten, meer dan ooit, exclusiviteit verwachten als ze voor exclusiviteit betaald hebben. Dus niet stiekum een extra productierunnetje eruit persen als blijkt dat een bepaald modelletje het 'wel lekker doet'.

http://www.suite2206.com
http://www.calloushands.com
Visvim heeft geen website
 

En wie zei dat er niemand van reclame hield?

archief


Op 6 september zal in Groot-Brittannië “The Advert Channel” de lucht in gaan. Dit televisiekanaal wordt ‘s werelds eerste TV-kanaal dat per dag volledig aan commercials is gewijd. The Advert Channel is niet het zoveelste homeshopping-kanaal, maar focust volledig op reclame als vorm van entertainment, cultuur en creatieve expressie.

De oprichters stellen dat er meer dan voldoende belangstelling is voor het fenomeen om een nieuw digitaal satelliet-kanaal te rechtvaardigen. Mede-oprichter Chelsey Baker: “some viewers found ads more interesting than TV programmes. We watch hours and hours of adverts as a nation and compared to what they used to be, adverts are now something of an art form".

Er zit wat in. Feit is dat dagelijks duizenden liefhebbers uit vrije wil commercials downloaden van het internet. Schrijfster Heleen van Royen koos er afgelopen zondag voor om als Zomergast bij de VPRO, Nederlands meest publieke zender, de kijkers te verblijden met de complete serie John de Manager-commercials: “omdat ze zo leuk zijn en commercials steeds beter worden, ze zijn soms beter dan reguliere TV”.

Mensen houden van commercials. Beste marketeer, u kunt weer rustig slapen: traditionele reclame werkt nog steeds! Of zit er nog een addertje onder het gras?

Moderne marketingcommunicatie moet een behoefte vervullen, een zinvolle bijdrage leveren aan een context, interesseveld of community. De commercial-liefhebbers zijn zo’n community. Voor de echte fan is er genoeg interessante content te verzinnen om het kanaal 24/7 mee te vullen. We doen een poging: controversiële commercials of commercials die het niet gehaald hebben (die u liever niet uitgezonden had gezien), een discussieprogramma met experts over commercials (waarin de uwe wordt afgekraakt), commercials uit andere landen of commercials van vroeger (met een totaal andere positionering), spelshow waarin mensen commercials raden (en uw merk tot vervelens toe verwarren met de concurrent), …

Kortom, zelfs op uw ultieme eigen terrein, de televisiecommercial, bent u de controle kwijt geraakt en doet de consument wat-ie wil. Misschien dat een leuk televisieprogramma namens uw merk het gemoed van de Britse commercial-fans gunstig kan stemmen?

We zijn benieuwd of The Advert Channel ook met een TV-gids zal komen.

http://www.theadvertchannel.tv 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3913611.stm 
 

flits_licht

archief

- De videogames industrie in de VS is tegenwoordig groter dan de opbrengsten van de filmindustrie en is hard aan het inlopen op de muziekindustrie. Maar kritische stemmen van de kant van de videogames zeggen dat games nog lang niet de culturele waardering krijgen die de beide andere creatieve uitingen wel kennen.

http://www.igda.org/columns/ivorytower/ivory_Nov03.php
http://www.cs.northwestern.edu/~hunicke/gamereviewers.htm


- Dat Michael Moore al aardig wat mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd is niet zo verwonderlijk. Maar vanaf de conservatieve kant wordt nu gericht jacht gemaakt op feitelijke onjuistheden die Moore in zijn nieuwste entertainment-docu, Fahrenheit 9/11, maakt. Moore zelf heeft gezegd dat hij tienduizend dollar over heeft voor degene die hem op een fout kan betrappen. Dave Kopel heeft er al 59...

http://www.michaelmoore.com
http://www.davekopel.com/Terror/Fiftysix-Deceits-in-Fahrenheit-911.htm

- Ja, ja, we weten het inmiddels wel. Wij van fris_licht zijn iPod-devoten. Maar wist u dit al; zowel BMW als Smart lanceren in bepaalde modellen compleet geïntegreerde aansluitpunten en houders voor iPods. Bij BMW kunnen bestuurders zelfs hun iPod vanaf het stuur kunnen bespelen.

http://www.apple.com/ipod/bmw
http://www.apple.com/nl/hotnews/articles/smart

- Lekker, spannend en leuk. In Amerika wel in ieder geval. De T-shirts van notvanilla dragen, in braille, hitsige teksten als 'spank it', 'harder deeper faster', 'cheap and easy' en 'I need a good licking'. "Mag ik even voelen wat er op jouw T-shirt staat?" Voor de mensen die geen braille kunnen lezen staat de betreffende tekst op de binnenkant van het shirt. Wordt het toch nog een beetje spannend.

http://www.notvanilla.us 

- Amsterdam is weer een sneakerstore rijker, maar niet zomaar eentje. Half juni opende Patta zijn deuren aan de Nieuwezijds Voorburgwal 142. Patta is Surinaams voor schoenen. De eigenaren van Patta zijn gekende sneakerverzamelaars en kenners, een van hen, DJ Edson, had nog een voorname rol in de Submarine docu Sneakers. In hun eigen woorden: “Bij Patta check je niet alleen de meest dope, exclusieve kicks, ze zijn er ook nog eens voor de lowest possible price.” Naast de grote sneakermerken voert Patta ook t-shirts van onder andere Supreme, Dashiki en neerlands trots Rockwell.

http://www.patta.nl  


Trendsharing
-------------

archief

Fris_licht vangt signalen op uit de maatschappij via het internationale two_degrees netwerk van opinieleiders uit entertainment, mode, kunst, food, etc. Wij stellen dit netwerk aan onze lezers ter beschikking als ogen en oren; in elke editie mag een lezer een vraag stellen.

Deze keer werd de volgende vraag gesteld:

This summer, what holiday destinations are (not) popular among you and your friends?

Conclusie: Basic holidays like going to camp sites in or around your own country seem to increase in popularity. The most popular 'fancy' destinations combine (familiar) Western culture with (unfamiliar) natural beauty or good weather. Like, for the northern Europeans in our network, South Africa and Spain (Barcelona, Ibiza). The economic recession and fear for terror seem to drive the consumer to destinations that are perceived to be more familiar and therefore safe (nobody said consumer behavior is rational).

Marjolein (Haarlem, The Netherlands)
South Africa as ever. Enjoying nature, the beaches, wildlife and the wonderful people. Not popular? For now Holland because of the terrible weather. I do not hear many people talking about Indonesia, Russia, Kroatia, Finland.

Antoinne (Amsterdam, The Netherlands)
AAAAAH, finally a juicy question. The most mind blowing destination at the moment is South Africa. In particular Cape Town. The perfect location for trend inspiration. A cultural boost and a mass of new development on the fashion, music and art scene. Check it out.

Hester (London, UK)
It seems that lots of 30 something urban movers go to Mallorca this summer (not on a package deal – but renting house). Spain and in particular Andalusia is also very popular. But the latest trend in holidaying is staying in the UK – in particular camping is very popular (Wales, Scotland, Devon, Cornwall). A lot of people don’t plan their holiday. They check Ryan Air for £2 flights deal to a destination and plan their short holiday around this. City breaks are always popular (Barcelona number 1).
The US is off. Next to boycotting the US because of the war in Iraq, people are also afraid of flying. The government has told the UK public that an attack on London is now inevitable and this comment and the overall terrorist scare have an effect on flying the US. Travel to previous popular countries like Morocco, Egypt and Turkey are also hurt by this.

Marianna (Rome, Italy)
I'm going to Sicilian island: egadiand some sardinia, or eolie.

Jan (Köln, Germany)
Instead of going to a truly far destination this year I went camping in Spain. First in the vicinity of Barcelona, and then on Ibiza. I thought Ibiza was pretty ‘over’, but actually there was a lot happening. In my environment I notice that more people go to campsites.

Kirstin (Amsterdam, The Netherlands)
Because I need some sunshine and a change of scenery I will visit Barcelona for 3 days next week. Not in the weekend, but just in the middle of the week when it is not too busy. And after that, you won't believe it, I will go chill and relax for a full week in my parents house who are on a holiday. So that means: sunbathing in the garden (think positive), reading mags in a lavender bath, long walks through nature, visiting family & old friends, and shopping in Maastricht. When I look around, I hear people only talking about short summer breaks like: 5 days on the camping in the 'Ardennes' or France, weekend Terschelling, one day return ticket for shopping in London by Easyjet, weekend Madrid or a week in an Ibiza villa.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|


 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

 

 











 





















 

 

   

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

 

 

 

 



 

 

 

fris_licht archief

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatieve marketingcommunicatie.

t w o_d e g r e e s

a network of networks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------