w o e n s d a g  9  j u l i  2 0 0 3
 



s   i   g   n   a   l   e  n         v   a   n         d   e         h   o   r   i   z   o   n

---------------------------------------------------------------------------------------

Motorcrossen: van modder naar dope

[archief]

Was motorcrossen tot voor kort het domein van Normaal-fans met een vrij typisch accent? Sinds kort heeft motorcrossen zich genesteld in het exclusief wereldje van supercoole extreme sports. Dat komt voornamelijk door een nieuwe discipline: Freestyle Motorcross, FMX voor de intimi. 

Het gegeven is vrij simpel. Als het publiek bij grote stadioncrossen het hardst loopt te juichen bij de laatste sprong, de sprong over de finish waarbij de crossers hun motoren dwars in de lucht hangen, dan ga je toch alleen nog maar van dat soort sprongen maken? Jonge crossers die meer met snowboarden, skateboarden en surfen hadden, dan met traditioneel motorcrossen, gingen zich toeleggen op het maken van zo extreem mogelijke sprongen. 

In de meeste gevallen laten de rijders in de lucht hun stuur los of stappen van hun zadel af om, terwijl ze in de lucht hangen (hangtime), tricks te doen met illustere namen als; can-cans, supermans of handstanden. Let wel: dit alles een metertje of vijf boven de grond. De eerste backflips (salto achterover) MET motor zijn een paar jaar geleden al geland en zijn tegenwoordig een verplicht nummer om de finale van een grote FMX wedstrijd te halen. 

Amerikaanse uitgevers van funsports (surf, skate, snow, BMX) tijdschriften hebben tegenwoordig allemaal een motorcross-titel, een eenvoudige verlenging van de bestaande activiteiten. Red Bull organiseert in Madrid de Red Bull X-fighters, een FMX event in een Spaanse arena. Bij freestyle.ch, een gigantisch extremesports-festival in Zürich stonden afgelopen september 100.000 mensen te kijken naar snowboarders, skaters en FMX die tegen elkaar opgezweept werden.  

Wie langer dan tien minuten MTV heeft aanstaan, heeft de clip voor de nieuwe Charlie’s Angels langs zien komen met, jawel, FMX. Zelfs bij EXPN, het stoere broertje van ESPN, staat FMX op het programma van de X-games. Let op het vossehoofd van Fox Racing, hét kledingmerk dat bij deze scene hoort, dat in überformaat op alle kleding verschijnt.

Wat interessant is, is dat er in Nederland nog geen merken zijn die FMX hebben geclaimd. Dus als je merk op zoek is naar iets met de uitstraling van snowboarden, de ruigheid van motorcrossen, maar met genoeg appeal om ook bij urban kids tot de verbeelding te spreken, is FMX een goede optie. Waarom was er eigenlijk geen FMX bij de Nokia Totally Board in de Arena?

www.redbullxfighters.com (kijk vooral even in de x-gallery naar het stukje x-video)
www.freestyle.ch
www.transworldmotocross.com
www.foxracing.ca

 

To B or not?

[archief]

Een magazine a la The Face, Wallpaper, en Surface, dat is ‘B’. B is dus binnenkort gewoon in de (Amerikaanse) boekwinkels te koop. Niets nieuws.  

Maar daarna wordt het interessant. B is niet van een normale uitgever, maar van het warenhuis Bloomingdales. Doel is lezers op de hoogte te houden van de nieuwste trends op het gebied van mode, luxe en interieurontwerp. In de stijl van de bovengenoemde bladen, maar dan een stukje toegankelijker. Ofwel, een stijlgids op basis van de visie van Bloomingdales.

Interessant is niet zozeer dat een warenhuis een magazine uitgeeft, dat gebeurt al jaren. Wel dat de hoek verschilt, waarop het tijdschrift benaderd wordt. Normaal wordt de traditionele folder aantrekkelijker gemaakt door deze aan te kleden volgens een magazine-format. Wat interessante content, maar vooral als aankleding van de promoties. Het tijdschrift is bijzaak, het is een ‘truc’.

Bloomingdales lijkt zich te beseffen dat communicatie pas echt effectief is als het op een behoefte inspeelt. Communicatie waarvoor mensen moeite doen om er in contact mee te komen, in plaats van dat ze zich er aan irriteren. En als je de ambitie hebt op een behoefte in te spelen, dan moet je ook streng zijn naar jezelf. Je moet de ‘ultieme test’ aangaan. Ofwel, vinden mensen dat wat je te vertellen hebt zo interessant, dat ze er geld voor over hebben. Je moet concurreren met andere content-leveranciers…

Spannend. De uitgave start in oktober. Eerst als pilot in de Bloomingdales-shops, daarna in de rest van Amerika. B komt vier keer per jaar uit. Voor meer informatie, check www.bloomingdales.com.

Secret societies

[archief]
 

De Royal Art Lodge is een club van zes jonge kunstenaars uit Canada. De zes komen elke woensdagavond bij elkaar onder het motto 'Self-Serving Secret Society'. Een afgeschermde, geheime club, waar de ze volledig zichzelf kunnen zijn.  

De 'Self-Serving Secret Society' past in de groeiende behoefte aan collectiviteit en geborgenheid. Hun tentoonstelling 'Ask the Dust' werd in New York uitgeroepen tot de meest inspirerende tentoonstelling van dit jaar.  

In aanvulling op hun individuele werk maken Michael, Hollie, Marcel, Neil, Drue en Myles sinds 1996 wekelijks samen tekeningen. Een gemiddelde woensdagavond ziet er als volgt uit: iemand begint te tekenen en geeft de tekening door aan een ander. Die maakt daar een aanvulling op. Als er een aantal tekeningen af zijn vindt er een selectieronde plaats aan de hand van koffers.  

Een slechte tekening belandt in de 'To be destroyed suitcase', wat betekent dat de tekening vernietigd worddt. Een gemiddelde tekening belandt in de 'Sad Cloud suitcase'. Deze tekeningen worden wel bewaard, maar er gebeurt verder niets mee. Ditzelfde geldt voor de 'Pink Heart - Face suitcase' - iets beter, maar nog niet het showen waard. De mooiste werken die op tentoonstellingen getoond kunnen worden komen in de 'Face suitcase'. En dan is er nog één koffer waar de tekeningen in komen waar de kunstenaars om wat voor reden dan ook aan gehecht zijn geraakt: 'The Sun Face with Shield Suitcase'.

De tentoonstelling 'Ask the Dust' is vanaf heden tot 31 Augustus 2003 te zien in de Vleeshal in Middelburg. Kijk voor meer informatie op de onderstaande links.

In dit licht zijn ook in Nederland interessante bijvoorbeelden te vinden, zoals de 'secret sowing circles' van jonge hippe vrouwen in de Randstad die één avond in de week samen komen om te naaien en breien.

Check in dat kader ook 1000 Journals, een virtueel magazine dat van hand tot hand gaat. 1000 magazines zijn blanco verspreid en leiden op dit moment hun eigen leven. Iedere ontvanger levert een eigen bijdrage en vervolgens reist het magazine weer door naar de volgende creator. Het is volgens de initiatiefnemers daarmee een sociologisch experiment dat creativiteit en interactiviteit bestudeerd. 

www.thepowerplant.org/exhibitions/spring2003_ral.html
www.vleeshal.nl (de expositie staat niet vermeld op hun site, maar hij is er echt! - zoals dat hoort bij een Secret Society ...)

www.1000journals.com


‘Things to get this year: an iPod. Get it now!’

[archief]

Apple’s iPod was al de heetste en meest bruikbare gadget van 2002. Eigenlijk niets meer dan een draagbare harde schijf ter grote van een pakje sigaretten met de bekende Apple designerlook. Te krijgen in versies voor Apple of PC. Afhankelijk van het gekozen model kon de gebruiker daarop vijf tot twintig gigabyte aan MP3 muziek meenemen (circa 1000 tot 4000 nummers!). De iPod is één ding, maar met de komst van iTunes 4 lijkt Apple een structurele alternatief te bieden voor het illegale downloaden van muziek.

iTunes is het gratis programma waarmee gebruikers de op hun Mac opgeslagen MP3s kunnen managen en afspelen. De laatste grote upgrade van het programma, die enkele weken geleden werd gereleased, bevat de iTunes Music Store. Een online-database waarin een honderdduizenden nummers te koop worden aangeboden voor 99 dollarcent per stuk.

De voordelen? Topkwaliteit downloads, de zekerheid dat je het juiste nummer aan het downloaden bent en de royalties worden keurig betaald aan de uitvoerende artiest. Met de toenemende ‘vervuiling’ van downloadable bestanden door platenmaatschappijen, is zoeken via traditionele peer-to-peer op zijn zachtst gezegd wel eens chaotisch.

"Gaat niet werken, als je het een stap verderop op internet kan downloaden!" Horen wij de criticasters al roepen. Toch heeft Apple, in de eerste week dat iTunes 4 beschikbaar was, een miljoen songs verkocht! En dan te bedenken dat de Music Store alleen nog maar werkt in de VS. 

Dit valt ongeveer samen met de mijlpaal van 1 miljoen verkochte iPods (let wel: een veredelde walkman van 500 euro!). Niet slecht voor een bedrijf dat tot nu toe geen omzet maakte in personal audio-apparatuur!  

Omdat iPods, zoals in de intro al gezegd, eigenlijk gewoon draagbare hardeschijven zijn, bieden een stoet aan derden al content aan voor op iPods. Bij audible.com kun compleet ingelezen boeken downloaden, zodat je in de file of sportschool gewoon een boek kunt lezen, iPods zijn te syncen met je adressenbestand en agenda en verworden langzaam tot een superPalm. PowerPoint-presentatie meenemen? Transfer naar je iPod en je loopt niet meer met een laptop te sjouwen.

Ofwel, een typisch voorbeeld dat een bedrijf beter mee kan stromen op het moment dat consumenten met je merk, of in dit geval je product, aan de haal gaan. If you can’t beat them, join them! Waar de platenindustrie wanhopig met extreem negatieve en destructieve oplossingen komt (MP3-vervuiling, rechtzaken, etc.), komt een buitenstaander als Apple opeens met een structurele en positieve oplossing die omarmd wordt door gebruikers.

www.apple.com/ipod
www.apple.com/itunes
www.audible.com

 

Zelfbescherming in onzekere tijden 

[archief]

In deze onzekere tijden van oorlog, terrorisme, onveilig voedsel, dodelijke bacteriën en recessie ontstaat de behoefte onszelf te beschermen. Trendwatcher Li Edelkoort onderscheidt vier universele uitgangspunten die de moderne mens gebruikt om zich te wapenen: verdedigen. verdiepen, vertellen en verdelen.

Verdedigen
Het letterlijk verdedigen van de mens door het toepassen van gewapende materialen (bijvoorbeeld het kleden in maliënkolder en het heruitvinden van het harnas, het beschermen door middel van maskers en schilden en de degen). Op straat zie je dit vandaag de dag bijvoorbeeld terug in de ‘armylook’, zie ook Madonna in de clip ‘American Life’.

Verdiepen
Het terugtreden in stilte om weerstand bieden tegen de overrompelende en luidruchtige maatschappij.

Vandaag de dag zie je deze verlangzaming bijvoorbeeld terug in een groeiende belangstelling voor het gezellige thuis: huisje, boompje, beestje en Nederland vakantieland.

Vertellen
We keren terug naar ‘er was eens, heel lang geleden…’ in een poging goed van kwaad te onderscheiden op een eenvoudige en naïeve manier.

Een goed voorbeeld hier van is de belangstelling voor sprookjes zoals Harry Potter en Lord of the Rings.

Verdelen
Een ‘nieuw humanitair elan’ wordt geboren die individuen met elkaar verbindt tot een massa die ervoor kiest in gelijke mate te geven en te ontvangen. Het groeiende belang van clubs (het nieuwe familiegevoel) is hier een voorbeeld van.

In de tentoonstelling “ARMOUR – De Fortificatie van de Mens” wordt uitgebreid ingegaan op deze uitgangspunten. Li Edelkoort geeft als curator een overzicht van hedendaagse creatieve expressies met bijdragen van vele vermaarde kunstenaars, zoals Walter van Beirendonck, Yoko Ono, Alicia Framis en Raf Simons. 

De tentoonstelling vindt plaats in Fort Asperen van 7 Juni – 28 September 2003. Kijk voor meer informatie op: www.fortasperen.nl

 

'Buzz verslaat gewone reclame'  

[archief]

Ouderwetse reclame werkt niet meer. Bedrijven moeten via de meest actieve consumenten een buzz creëren rond hun producten, vertelde Marian Salzman recentelijk in de Volkskrant. 'Zoals operazangers vroeger mensen inhuurden om hard “Bravo” te roepen.' 

Samen met twee collega’s schreef Salzman onlangs het boek ‘Buzz. De strekking: het is onmogelijk geworden om via tv een massapubliek te bereiken. Daarbij zijn veel consumenten veel te goed op de hoogte van marketing. Ze prikken er zo doorheen.

Dit is niet alleen relevant voor trendy merken, maar ook voor de Unilevers en Procter & Gambles van deze wereld. Salzman spreekt in dit kader van ‘mom-to-mom marketing’: gesprekken aan de rand van de zandbak die gaan over kinderen en het eten van vanavond.  

Voor het hele artikel, kijk op
www.volkskrant.nl/economie/1056703547037.html

 

Nike buzzt Amsterdam

[archief]

Van 8 t/m 12 Juli staan de grootste schatten, helden en verhalen van 30 jaar Nike en basketball tentoongesteld op de expositie Sole Provider. De expositie brengt het enkele maanden eerder verschenen boek 'Sole Provider - 30 Years of Nike Basketball' van Scoop Jackson tot leven.

De eerste Nike basketball schoen, de Blazer, de allereerste schoenen met Air, de Bruins, de Dunks, alle Air Jordans -I t/m XVII - en niet te vergeten de legendarische Air Force One's - allemaal verdienen ze hun eigen schijnwerper op deze tentoonstelling.

Op de 600 vierkante meter van de voormalige Bagagehal in Loods 6 op het KNSM-eiland in Amsterdam staan tientallen originele schoenen, foto's, posters en trofeeën en natuurlijk de bijbehorende commercials die door de jaren zo veel meer zijn gaan betekenen dan alleen een simpel reclamespotje. Maar ook de man die de verpersoonlijking werd van die 30 jaar Nike en basketballhistorie: Michael Jordan. Zijn verhaal komt in zijn volle breedte aan bod: van de 'rookie' die nog alles te bewijzen heeft tot de 'godheid' die dit jaar tijdens de NBA afscheid nam van het professionele basketball. Al zijn 18 signature schoenen zijn present.

Terwijl de schoenen, beelden, filmpjes, en teksten je kennis aanscherpen en herinneringen tot leven brengen word je door een dagelijks wisselende selectie prominente DJ's meegenomen door 30 jaar 'sneaker cultuur'. En op de twee 1-op-1 basketballveldjes kun je een tegenstander uitdagen en je basketbal kunsten meten.

Voor meer informatie:
http://www.sole-provider.nl
http://www.fanclubnetwork.com

 

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 


abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatie marketingcommunicatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatie marketingcommunicatie

 

 

 

 

 

 


abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatie marketingcommunicatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatie marketingcommunicatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatie marketingcommunicatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

abonneer jezelf op fris_licht

meld jezelf af

print fris_licht

stuur fris_licht
aan een vriendin


reageer op fris_licht 

 

 

fris_licht wordt
aangeboden door

M O U N T V I E W

een organisatie
voor innovatie marketingcommunicatie

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------